Nostalgi

Godmorn kära läsare. Hoppas att det är bra med er :) Med mig är det som det är, det är väl mest hostan som spökar. Fast det känns som att den har blivit en aning bättre :D

I morse blev det nostalgi..jag satte mig framför datorn som vanligt med mitt kaffe, satte igång tv4 och såg Dr Mugg :D Det är ett riktigt bra program, för barn :$ Men jag tycker att barnprogram duger än. Man tänker på saker som man upplevde förr. Man såg Bolibompa med Johan och "Pipen". Ruskigt bra och kul var det. Sen var det ju också Björnes Magasin, Dr Mugg som sagt, Dr Cosmos och det där spelprogrammet på tv4 för barn. Man skulle ringa in och spela Hugo på ett slags tv-spel över sin telefon. Aldrig lyckades jag ringa in, men man kämpade varenda morgon tillsammans med mamma, när man åt frukost och det snart var dags att dra till skolan. Det var härliga tider.

Som liten var allt nytt, man lärde sig en massa saker från grund och botten. Olika saker och ting kändes svårare än andra.
Det som var roligt i mitt kvarter på Remigatan, var att vi lekte "Röda vita rosen" Hela kvarterets barn var med och lekte den där leken. Man gömde t.ex en boll och sen var man i två olika lag, när det ena laget fick fatt i det andra laget, som hade gömt t.ex bollen och skulle få ut tre ledtrådar. En falsk och två sanna ledtrådar. Sen skulle man hitta bollen, var som helst runt hela kvarteret.

När jag var yngre, försökte pappa alltid få mig intresserad av fotboll. Men det var inte enkelt. Egentligen var det lite synd om pappa, han ville ha en son som var lika intresserad av fotboll som honom, han ville ha något gemensamt med sin son. Han köpte sittplatser till oss på Landskrona Bois, som var till mig och honom. Helt utan att jag visste om att han hade köpt dom från början. Jag satt och stirrade på den där bollen som sköts från ena sidan till den andra. Folk fällde varandra på planen. När det gjordes ett mål, ställde alla sig upp och skrek och sjöng ramsor. Trevlig stämning, men nej jag förstod inte.
Istället hamnade jag vid kiosken och åt korv med bröd, med senap och ketchup och drack en coca cola. När jag var i den åldern, så frågade jag en kompis om han ville följa med till kiosken, men det svåra var, att jag hade inte lärt mig hur det uttalades. Så jag sa ordet "Kiosken" precis som det stavas, inte som det låter. Så det lät ju helt jätte konstigt.

Det finns mycket man kan tänka tillbaka på, som man inte förstod som yngre. Egentligen är det väl ganska självklart, eftersom man var yngre och inte hade lärt sig så mycket än. Men när man tänker tillbaka på såna saker som man inte förstod, så kan man känna sig trög för en stund. Men det härliga var att man lärde sig nya saker hela tiden. Fortfarande lär man sig något nytt hela tiden..det är inget som försvinner. Kommer alltid nytt.

Nu fick ni mycket att läsa, hoppas ni gillar mycket läsning :) Ni får lite bilder på nostalgi också, som ni helt säkert känner igen som gammalt, eller nytt också.

   


Tack för mig alla läsare :) Kommentera gärna också om era gamla minnen om ni vill, visst är nostalgi underbart? :D

M.V.H Erik

Lämna ett avtryck
Postat av: Andrew

nostalgi ftw ^^

2009-09-26 @ 11:44:20
Postat av: Anonym

Bra skrivit ;D

2009-09-26 @ 11:47:52
URL: http://ellzliv.devote.se/
Postat av: Fredrik

För fan Erik:P

2009-09-26 @ 13:04:06
URL: http://mortuivivosdocent.blogg.se/
Postat av: Linda

svar: Tack så jätte mycket. Nej jag började läsa socionom men jag hoppa av efter en vecka. Jag trodde inte att jag va skoltrött men det va jag verkligen. Ska ta ett år nu och få lite mer livserfarenheter sen blir det nog plugg igen. Självdå?

2009-09-26 @ 14:03:31
URL: http://sveeaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0